Tuesday, September 28, 2010

maafkan saja

ada sesuatu yg aku pasti

memaafkan adelah perkara yg mudah dan jugak sgt susah utk dilakukan setiap manusia. dan persoalannya; kenapa?

mase aku pegi kursus prs zaman skolah dulu, dia kata..soalan 'kenapa' tak boley ditanya kepada org yg mengadu masalah pd kita. tapi bab nih mmg aku kene sebut kenapa jugak.

yes..kenapa susah nak memaafkan?

dan tahukah anda...andai anda tidak memaafkan org, ilmu sangatttttttt susah mau masuk dlm kepala mau pun hati. dan bila anda berumur 26thn..anda akan tertanya2 'kenapa aku tatau bende nih sedangkan waktu skolah dulu sah2 ade blaja'. hm..itu yg agaknye dikatakan benak hati?? entah.

ok berbalik pada topik asal...kenapa?

kenapa susah memaafkan?
kenapa ramai suke kasi jwpn 'aku bukan nabi' bila org kata 'nabi pun ampunkan ummat'?
kenapa sanggup simpan berpuluh thn? ade yg sampai bawak ke mati?

sbb bile pk2 balik pun..walau ape pun jadi, sebesar mane pun krisis yg penah jadi antara mereka..past is past. bukan boley patah balik pun..pilihan yg ada hanyalah memaafkan. dua2 dpt pahala. kalau taknak maafkan..sorang tak tenang, sorang hati hitam. uihh hitam tuu.
dan kalau pun org yg tak dimaafkan tatau pun dia ada buat salah, tak ker letih si polan nih sbb dok simpan dlm hati yg dia taknak maafkan org tuh? dah la org tuh tatau pun dia dh terbuat salah kan? so? maafkan aje lah. yang paling layak utk mengadili semua nih hanyalah Yang Maha Adil. Dia aje yg lebih tahu semuanya.

dan..sebenarnya, bila kita memaafkan org itu dgn sepenuh jiwa. dan buang segala dendam yg tersimpan, segala perkara jadi mudah. segala benda nampak indah. sikit je silapnya, sbb dendam a.k.a tidak memaafkan.
entah kenapa perlu ada 'aku tak boleh lupa..sampai rasa mcm berdendam'. setan berjaya. buang yg hitam, ambik yg jernih dan putih. kalau ada yg tak elok, jadikan panduan di masa depan utk membina landasan hidup. ya.

sbb bukan apa..jgn nanti sampai satu masa, jenuh kita nak mencari org tuh di 'sana' esok utk kita pulak mintak maaf. janganlah rosakkan hati.
takda apa ruginya kalau memaafkan.



ingatan ini utk kita. ya..aku juga.
jadilah org yg mudah memaafkan. insyaAllah.





:: julia roberts belakon!! nak kuar dh movie nih!! jom??

;p

No comments: