Tuesday, March 27, 2012

rasa malu

badan masih terasa sisa-sisa letih ber'kumpul' beramai-ramai di PICC, Putrajaya.
sehari = 6slot. padat habis. kena mengunyah dengan pantas. kena menulis dengan pantas. kena mendengar dan mencatit dengan laju. dan dalam masa yang sama, tekak aku jadi semakin haus. alhamdulillah.

aku pasti, orang lain yang sama-sama ada kat sana dapat perasaan yang berbeza-beza. aku juga. tak boleh tipu lah kalau kata semua yang kita dapat sepanjang konvensyen berlangsung adalah tentang betapa indahnya Islam, cantiknya wanita, dan perkara-perkara kebaikan. yes, semua orang pun tahu kan.

tapi yang paling aku terkesan adalah satu. satu ini. yang aku jarang-jarang dengar. kalau aku pernah dengar pun, tak cukup terkesan. dan disebabkan sehari ada enam slot, dan tanpa henti berkata tentang perkara ini menjadikan aku sangat terkesan. dan slot terakhir bersama Sis Amie Solehah, Irma Hasmie, Puan Farazila, Nora, dan Ust. Firus(Ustazah Pilihan) jugak bagi impact yang besar pada aku. penutup yang sangatttttt cantik.

aku malu kalau nak gelar diri da'ie. aku segan nak kata aku berdakwah. walau deep inside aku memang selalu berharap setiap perkara baik yang aku dapat dan aku share, akan orang lain rasa sama seperti yang aku rasa. cuma aku sentiasa rasa gusar setiap kali nak sampaikan kebaikan kepada orang lain.dan sekarang, setiap kali aku ada perasaan yang sama; segan atau malu atau tak berani, aku akan teringat peringatan yang dah aku sedut dan serap selama 2hari. aku mohon sangat semoga Allah tetapkan diri aku serta ingatan aku untuk aku ingat peringatan nih sampai aku mati. perkara yang SATU yang aku katakan adalah MALU.

simple sungguh bunyinya. malu. jangan silap eh, malu itu bukan hanya tersipu-sipu senyum sumbing. salah. malu itu takut untuk melalukan apa yang Allah larang. kalau aku malu, aku takkan buat yang Allah larang kerana juga aku sedar akibatnya lantas timbulkan rasa takut.

aku kenal diri aku sekarang dan dulu. dan aku malu. malu yang selalunya hanya pada dasarnya sahaja. dan aku lupa untuk serapkan malu aku ini jauh ke dalam. aku lupa untuk merasa malu yang sebenar-benarnya pada Allah. aku selalu katakan aku bukan stok-stok lembut-lembut malu-malu. betapa tidak malunya aku menafikan sifat malu yang sepatutnya ada pada setiap muslim. apatah lagi aku, wanita? ya, wanita.
aku selalu berfikir-fikir, kenapa dunia sekarang makin dahsyat. kenapa aku dulu begitu? kenapa Islam diambil separuh-separuh? kenapa kalau perkataan dakwah disebut, orang hanya bayangkan serban dan wanita berpurdah? dan yang sering sangat aku bualkan dengan mak aku, kenapa orang sekarang makin selfish?? dan sekarang aku begitu yakin pasti. ya, 100% pasti. kerana, manusia sudah hilang rasa malunya. kerana manusia tidak yakin Allah Maha Melihat, dan betapa malunya bila Allah melihat semua ini. Astaghfirullah. Subhanallah.
aku berkata untuk diri aku. kerana aku juga sangat nipis rasa malunya. kerana aku lupa apa yang perlu aku jawab di hadapan Allah. kalaulah nanti aku ditanya 'tidak malukah kamu ketika kamu membiarkan Islam dipandang rendah oleh orang Islam sendiri? tidak malukah kamu bila kamu mengaku Islam dan kamu tidak berjuang habis-habisan untuk mencantikkan Islam?'. apa aku nak jawab? apa kita nak jawab?
itu baru certa pasal malu. hanya pasal MALU je.

aku sendiri teringat, bila aku tengok-tengok dan ingat semula semua perkara. malu itu aku buang. konon mahu jadi wanita-masa-kini. salah rupanya aku. salah lagi. dan lagi. dan aku malu. aku malu bila diingat aku sengaja atau tak sengaja menyakitkan hati orang lain. aku boleh buat-buat macam tak sengaja, tapi Allah tahu. apa aku nak jawab? aku mesti mintak maaf. mungkin malu hanya sekejap di depan muka, setidaknya aku tidak susah mencari di padang mahsyar. mudah-mudahan.

ok. last week. hm. ini peringatan Allah untuk aku barangkali. kerana asyik berkata tentang syurga dan lupa tentang neraka. aku jerang air panas untuk dibuat mandi. menggelegak, tutup. aku tuangkan dalam bekas lain supaya senang nak bawak ke toilet. dan Allah datangkan peringatan. air panas terpercik sikit ke tangan. sikit sangat. sikit yang sebesar semut je rasanya. air yang betul-betul menggelegak. Allahuakbar. pedih. dan entah macam mana aku terus teringat neraka. aku terbayang macam mana nanti  API neraka menjilat tubuh aku. aku taknak. betul, aku tak nak. walau sikit. aku tak mahu. aku jugak teringat satu kisah alim ulama. nama memang aku tak ingat, dan zaman bila pun aku tak ingat. yang mana seorang hamba Allah ni sentiasa membawa mancis(@lighter, aku tak ingat) dan beliau selalu letakkan api di jarinya supaya mengingatkan dia tentang azab neraka. tak ada sapa pun memilih untuk ke neraka kan? na'uzubillah.

betul, susah sebenarnya nak ajar diri buat benda yang elok. aku tak tipu, memang susah. tapi please lah ingat jugak, kesusahan tu Allah akan balas. bila? jangan persoalkan sebab itu janji Allah. dan aku yakin, bila aku letakkan rasa malu aku pada Allah untuk berhadap dengan segala kesusahan tu, aku mesti mampu. kita mesti mampu. pleaseee...aku rayu, kina pindahkan rasa malu sesama manusia tu pada Allah. aku sedang usaha. jom kita usaha!

secara umum, aku mohon ampun dan maaf kalau ada yang pernah hatinya aku guris. kalau ada yang pernah menyampah dengan laku aku. kalau ada yang pernah menangis kerana lidah aku. aku mohon maaf yang benar- benar maaf. dan kalau ada yang mahu aku mohon maafnya secara personal, tolong bagitahu aku. tolong. please. dan ini email aku nurul9@gmail.com

sebenarnya, lama dah aku pikir untuk aku share macam-macam benda elok kat sini. dan tiap kali tu aku rasa malu. malu dan takut kalau orang kata aku melebih-lebih. konon aku kata, ramai lagi blogger lain yang benar benar dakwah di blog diorang. konon aku kata, nanti diorang kata aku poyo. konon nanti orang pertikaikan aku yang tipis ilmu. tapi aku mohon doa pada Allah, supaya tetapkan iman aku sepanjang aku menulis entry ni. aku mohon jugak Allah tetapkan hati aku yang rasa malu kalau aku tak share dan ingatkan kawan-kawan aku. Alhamdulillah selesai entry ni.

:: 'kenapa nak malu dengan orang, dengan masyarakat, tuuu...besar lagi malu dengan Allah!!' Ustazah Firus. thank you so much ustazah yang sempoi!! ;D

No comments: