Sunday, March 4, 2012

nikmat sementara

satu ketika dahulu, di dalam kereta aku
seorang sahabat yang duduk di sebelah bersuara
sambil bermain-main dengan tag-tag yang aku gantung kat back mirror,
'hmm. weh, ko tak sayang ke tinggalkan semua ni?'

aku pandang dia dan tag-tag yang aku tak heran pun akan luntur di makan panas kereta.
aku senyum, sambil teringat kenangan lama,
'tak.'
aku jawab pendek. ringkas. padat. noktah.

aku tahu, bukan mudah melepaskan perkara yang kita suka
tapi. tapinya juga tetap ada.
tapi macam yang aku dan kita tahu, yang kita suka tak semestinya yang terbaik untuk kita
true. so true.
dan untuk meletakkan noktah pada satu benda yang hati kita masih ada sedikit padanya, sukar.
dan ada tapinya juga.
tapi, aku kena teruskan. kerana aku yang meletakkan noktah.
kerana aku sudah meletak janji pada diri aku.
kerana aku takut nanti kalau-kalau Allah terlalu marah dan aku hilang arah.
kerana aku tahu yang aku manusia biasa, yang tidak tahu apa ceritanya esok.
dan dek kerana 'kerana' itu semua, aku buka langkah pertama yang menjadikan aku hari ini.

sekarang.
aku melihat semua 'kenangan aku' dan aku senyum juga.
senyum sedih. senyum pahit. senyum sakit.
benar, ada baiknya kadang-kadang kita jenguk-jenguk atau jeling-jeling pada kenangan.
setidaknya kita belajar menjadi seorang yang bersyukur.
setidaknya kita cuba berusaha menjadi seorang pemberi.

doa. mohon. tanpa henti.
untuk tidak hanya dapat yang sementara.

insyaAllah. amin.

No comments: