Wednesday, March 21, 2012

getar

sejak semalam aku dah mula rasa getar ini
getar, gigil, gementar?
dan tadi, ketika memandu aku benar sedar
aku benar kembali berpijak di tanah
aku terimbas memori 2minggu lepas
aku sedar betapa aku lupa menghirau perihal hati
dan bila semalam seseorang menulis tentang ini, jantung aku menjadi pantas degupnya

aku rindu apak
masa yang hampir 2tahun, terasa baru semalam
sembang-sembang apak, terasa terdengar di telinga
menyanyi sama-sama mengikut radio, terasa harmoninya di dalam kereta
meja makan meriahnya tidak lagi sama meriah seperti dulu
perjalanan ke Kuala Lumpur terasa seperti ke Johor Baharu
lucu yang dulu berkongsi sama, kini hanya pada aku.

dua minggu lepas,
aku bertemu dengan seseorang yang apak senang benar dengan karakternya
biar hanya sekejap berkenal, apak selalu sebut-sebut tentang dia
dan aku sendiri merasa senang dengan gadis itu
walau si gadis itu hanyalah sahabat kepada sepupu aku
dan pertemuan 2minggu lepas melenturkan sedikit hati aku
bila cerita-cerita lama dibuka
bila si gadis berkata 'takpe la kak..dia berada di tempat yang lebih baik'
dan entah macam mana dengan lancar, aku berkongsi saat aku bergelut dengan perasaan sendiri dua tahun lepas
saat aku berperang dengan hati yang tidak hilang-hilang sedihnya
saat aku mencari-cari makna redha
saat aku sedar benar yang apak hanya dipinjamkan oleh Allah untuk kami
juga tanpa sedar suara aku bergetar, air liur terasa pahit
dan si gadis menitis air matanya
dan seperti yang aku pernah kata pada aku,
aku mesti kuat demi semua
aku mesti kuat demi memastikan kami sekeluarga akan bertemu di Jannah
dunia ini medan perang
aku, kita mesti berjuang.

semua itu mengajar
Allah tidak henti mengajar
biarpun syllabus baru ini terasa pijar
namun di situlah cantiknya memori yang bakal terlakar
semoga aku sentiasa kuat untuk belajar
ilmu dunia Allah yang pantasnya tidak terkejar

aku masih memegang kata-kata kekuatan ini
'what doesnt kill you will make you stronger'
getar ini bukan gentar.

amin. amin. Ya Rabb. al-Fatihah.

1 comment:

Anonymous said...

allah hummaghfirli waliwalidaiya warhamhuma kamarabbayani soghiro.. amiin


-apak anis-