Thursday, October 6, 2011

maaf

Tak boleh tunggu esok utk type dpn laptop. Harap jari ni bertahan nak menaip.

Perkataan yg mudah mcm 'maaf' ni dgr je simple, tapi aku tau tak ramai yang mudah utk mohon 'rasa maaf' yg sebenar2nya.
Tipulah kalau kata langsung tak ada rasa bersalah terpalit dalam hati..cukup2lah menipu org lain, jgn jadi begitu pandai dgn menipu diri sendiri.

Aku ada beberapa org yg aku kenal yang sangat berat utk ungkapkan perkataan ni. Sampai sekarang aku tak nampak apa2 alasan yg munasabah untuk mereka payah bebenor nak ckp or taip maaf atau sorry.
Aku bukan berkata hanya kerana hendak sgt dgn that word. Ia hanya satu perkataan yg mewakili perasaan bersalah yg ada dalam diri kita, juga perbuatan kita yang mungkin telah banyak menyakitkan org lain.

Dulu, aku ada satu perangai.
Perangai ni lah. Tak reti nak mintak maaf. Tahu yg diri sndiri buat salah, tp takut kelihatan poyo kalau mintak maaf. Huh? Relevankah? Then. Aku dpt idea. Kad! Dulu2 kan ada jual kad rm1.50(rasanya la) yg tulis Sorry la, Thank You la, Hello la...kan? Itu lah caranya.
But mengikut umur aku yg mungkin makin sedikit matang, aku memaksa2 diri menyebut 'maaf' instead of 'sorry'. Alhamdulillah.
Nak mula the 1st move memang susah, but once you make a move then the second one will be much easier. Org tua2 pun ada kata, 'belum cuba belum tahu'.
Tapi kalau memberanikan diri pegi confront n confess, org2 tu maki habis2an n boikot? Hm ada lg satu kata2, 'berani buat berani tanggung'. Belajar2lah mengaku kesalahan diri dan berasa kesal. Buang apa sahaja calitan2 keruh yang ada dalam hati. Tak rugi mana pun.
Maaf yg aku tengah cite ni, adalah maaf yg ko buat then ko takkan ulang dah in future. Dalam erti kata lain, you feel so bad dgn apa yg ko dah buat. That is what we called MAAF.

Itu cerita pasal mintak maaf, ni cerita pasal memaafkan.
Org putih kata 'forgive but not forget'. Betul. Betul. Betulll.

Yg ni, payah nak cerita. Panjang.

Hm. Hm.

Kesimpulannya, maafkan saja. Walaupun orang tu taknak mintak maaf. Mana tahu dgn maaf yg kita beri, Allah sinarkan hati dia dgn hidayah. Itulah the best words yg boleh aku simpulkan. Percaya, bila kita mudahkan 'urusan' org lain nanti Allah akan mudahkan urusan kita. Jangan percaya pada aku, percaya pada janji Allah.
Huh, tibe2 makin sentimental plak.

Bila bersama kawan2 atau keluarga, kita melembutkan2 lidah mengungkap maaf dan terima kasih, then kita akan lebih menghargai each other. And we will understand more what 'love' means.


Terima kasih Allah kerana datangkan kepada aku, mereka2 yg sangat membahagiakan.

:: Hoh, berjaya menaip!! Haha

;p
Published with Blogger-droid v1.7.4

1 comment:

nusk said...

memang simple tapi sangat beri kesan. kisah 'maaf' yang aku tak dapat lupa sampai hari ni, 6tahun lepas... kerana aku mudah sgt mohon maaf hingga di'sound'..."asyik minta maaf je, murahnye maaf!"

PANGGGGGG!!!

rasa mcm ...huh memberi tamparan yang hebat untuk aku..sampai hari ni...

namun di sebalik tu ada hikmahnye. Alhamdulillah...