Monday, October 18, 2010

story of a hairstylist

satu pasangan suami isteri melangkah masuk ke kedai aku
aku menyambut dgn senyum
ape lagi kalau bukan nak potong rambut

si isteri duduk kat station
aku pun tgk rambut dia
discuss punya discuss
ok deal..dh dpt nak buat ape.
sbb mmg jenis yg pegi salon 2thn sekali
panjang gilaaa ok

1st stage; wash : done
2nd stage; cut : done
3rd stage; blow : hehe nih yg nak cite nih
aku suke blowcurl kalau rambut yg panjang2 nih
slalunya bila masuk bab blow, mmg sang suami akan duduk diam2 kat waiting area..dh tak dok sebelah isteri dah
so agak2 dh half aku blow, suami selak langsir
agaknye pk ape bikin lame benor
tapi ternampak rambut sang isteri half, dh lain
then kejap2 selak langsir lagi
selak lagi-pandang lagi
dan seperti biasa; pandang lamaa
yes pandangan itu.


pandangan itu yg aku tunggu
pandangan itu yg selalunya buat hilang penat keje hari2
pandangan itu yg bikin aku syg sama kerja aku
pandangan; cantik isteri aku nih~

ok..bukan maksud aku, isteri dia tak cantik
maksud aku, kita boleh kelihatan lebih cantik dgn different haircut yg betul.
dan jugak
yg sering aku sebut2 kat customer2 aku
'bertudung pun kene jugak cantik2..'
sbb aku nak buang mindset 'benda dlm tudung, ape ade hal'
tapi jgn terkejut
ade customer aku
yg aku sendiri kagum cara dia menjaga rambut dia
dan dia sendiri bahagia sbb kelihatan cantik di rumah

hehe..tak penah rasenye cite psl keje

pendek cerita
tak kira lah bertudung atau tidak
rambut mesti bersih dan buat kita rasa cantik
err jgn lah letak baby oil kat rambut ye
baby oil utk baby, bkn utk rambut
butakan mata utk beli hair serum yg berbaloi utk rambut, yg harumannya buat kita nyenyak bila tido


err takleh type panjang lagi..kang aku membebel psl cara syampu, cara pakai conditoner, treatment, bla bla bla...

ops lupe
4th stage; finishing : ngeeee
sang suami berdiri sebelah aku
pandang cermin
dlm cermin ada aku, sang isteri, sang suami
sang suami kebiasaannya senyum-pandang isteri-angguk2(ape meaning eh?)
sang isteri a.k.a the customer slalunye sengih2 happy(sbb slalunye kalau org yg simpannn rambut mmg ade masalah nak potong rambut melebihi 3inci. kdg2 ade yg mintak seinci jek. err dan aku slalunye suggest dorang potong lebih 6inci kehkeh).
dan selesai aku letak serum n bukak cutting cape n towel
sang isteri pun telek2 depan cermin dan bersiap bertudung kembali


dan sang suami ke kaunter
aku? yes bukak bil.


dan begitu lah cerita seorang pendandan rambut.



:: rmbt paling panjang adelah paras lutut rasanya penah aku cantas. fuhhh..

oh ya..dan aku masih mencari pekerjaaaaaaaa!!!!!!!!


;p

4 comments:

nasaoji said...

syoknyer suamiku rajin kona ke salon mu...

jgn tak tau., aku pernah sj buat gila, tak basuh rmbut 3 hari, biasa aku basuh rmbut 2hari skali, masuk hari ke 2 stgh, dah berbau, hari ke 3 apatah lagi, aku bg rambut aku bau kat idung along, aku pun tak sanggup bau rambut sendiri, nikan pulak org lain aku pk, alih2 dia ckp "masih bau sympo ri tu la"..! cissss..buat2 tak tahu atau sjer jer tu?...bukan skali 2 oo..suma gara2 nak ajak dia p salon..

jd ~ jgn kawen kalu tak moh mandi..hahahahaha..

nurulfive said...

ngahahha statement ko yg last aku takleh blah.
kehkeh..along haii alonggg. nanti si sufiy dh reti bercakap..ko kene racun along thru anak lah.
'sufiy..sufiy..buat2 merajuk nak pegi salon cik ooi' hahahaha

eimah said...

yes btoi...mcm rituh suami aku mcm tgk lain je kt aku tgk dgn pandgn yg lain wat aku malu kihkihkih gatai je kan aku nih

nurulfive said...

ngeeeeee
yess!!! imah paham!!
i likeee.....
gile best wehh 'pandangan itu' hehe