Thursday, October 21, 2010

berdua dan si 'ketiga'

semalam aku ade sessi bual2 dgn kawan aku.
bual2 kat ym aje lah.
then dia cite satu story kat aku, sekaligus tanye pandangan aku sebagai kawan yg dah lama kenal dia.

bekerja di tempat baru, kawan pun baru2, so amek masa nak join2 dgn org lain. nak jadi kan sebab, ade sorang hamba Allah nih aje yg slalu keluar makan tghari dgn dia. dan most of the time; berdua. dan. dia lelaki. dan. dia seorang suami yg berumur awal 30an.
ntah cemana..aku laju jek ckp 'jgn lah weh. ko bujang, dia suami org.'
dan aku tau dia paham. dan sbb dia paham lah dia tanye pendapat kawan kan. sbb dia tau ape yg dia buat tu tak betul. dia sendiri tak rasa selesa. ini mukadimah je. bukan lah entry nih aku nak storyyyy psl member aku nih jek.

aku penah dgr satu ayat yg common org2 bercakap;
'ala weh..kawan2 aje lah. bukan ade ape2. takkan lah aku nak buat mcm tu kat bini dia'
yes. mmg kita takkan buat.
dan pada awalnya..lelaki tu pun takkan lah ade niat nak men'curang' sama isteri kan.
tapi ade satu lagik yg takde nak pk mcm tuh. itu lah yg ke'tiga' itu. yg ketiga itu dah berjanji, dah ikrar sejak kena buang dari syurga dulu. yg dia akan buat apa saja utk musnahkan keturunan Adam. dan the best part is, kita selalu lupa pada yg ketiga nih.
kita rasa iman kita cukup kuat. kita rasa jiwa kita cukup mantap.
sedangkan Adam dan Hawa pun terpengaruh bila makan buah khuldi dulu.
okeh..aku tak cukup pandai sebenarnya kalau nak bukak cerita sirah nabi.

kalau tanya aku.
kita bukan taktau semua tuh. cuma kita kena lah pandai2 sendiri, mcmana nak mencegah sebelum berlaku. takkan lah nak guna ayat 'eh ntah2 takde pun jadi mcm tuh, so buat ape nak cegah.'
hehe kita tau ke masa depan? tak kan. so?
takkan tak reti lagi nak pikir.
ape lah sgt hilang sorang kawan yg ade risiko 'masalah hati perasaan' berbanding ko teruskan tapi hati ko tak senang, dan yg 'ketiga' itu menari girang.
bukan lah hilang terus.
boleh jek kawan. kawan biasa.
kawan yg angkat2 tgn bile tertembung dan tanye2 kabar.
kawan yg sekali sekala pegi makan sama2 ramai2.

sbb bagi aku
dah nama nya perempuan dan laki laki
tak ada istilah 'teman tapi mesra'
teman adelah teman
mesra adelah ehemm
so tiada in between.
sbb dulu, adelah dlm 8-10thn lepas
aku sgt percaya
dua jantina yg berbeza ini boleh jadi teman tapi mesra, aku sgt yakin.
tapi aku mmg salah. salah sgt. semuanya kerja yang 'ketiga' itu. baik cepat atau lambat, hati salah sorang mesti akan terpesong..mula mahukan yg lebih, mula ada rasa yg bukan2.
so? =)

aku penah dgr radio beberapa thn lepas
seorang ibu, call radio.
tajuk story aritu adelah psl 'kawan baik lain jantina'(rasanya la)
akak nih story. dia ditinggal oleh sang suami yg lebih rela memilih 'bestfren' berbanding si isteri dan 4org anak(kalau tak silap). so? hum.
yes, mungkin lah ade bende2 'dlm kelambu' yg kita taktau.
but still, mengaitkan org yg ketiga(ini org ok.)
sbb tuh pada aku, cuba2 lah kita mengelak menjadi org ketiga gara2 si 'ketiga' itu.


perihal kawan aku tuh.
mujur dia pun dah rasa tak selesa, walau mungkin si kawannya itu tak ade ape2 perasaan pun. tapi mujurlah dia pun ambil langkah 'mencegah' berbanding 'mengubati'.

aku tak kata aku cukup hebat atau baik.
ini cuma ape yg aku rasa, pandangan peribadi aku. dan jugak suara2 yg berkata2 dlm kepala otak aku bila aku pk psl hal2 mcm nih.

'ala..cool la weh. chill!!'
err...dan yes, aku tak 'cool'.
benda mcm nih takkan menonjolkan bahagian 'cool' aku.


:: so aku 'hot' ke?? nguahauhauaahauha!!

;p

5 comments:

Anonymous said...

org llk ada kuota sampai 4, jd mungkin la ada sesetengah org tu dah ditakdirkan jadi yg ke-2,ke-3 dan ke-4?

nurulfive said...

accepted.
i am talking about 'mencegah'.
ngeee

Rin said...

aku suka ending entri neh..hahaha.. ;)

nurulfive said...

k.rin: hahahaha tang tuh kira nya ala2 isi tempat kosong lah kan. kehkehek

eimah said...

yes b'tindak mengikut kewarasan pemikiran dan memikirkan sesuatu kedepan kebarangkalian yg akan berlaku rela dan xrela bahagia atau derita...auuuchh b'falsampah plak