Friday, April 6, 2012

sama saja di mana-mana

tadi pukul 11a.m aku tersangkut depan tv.
channel yang ada depan mata aku adalah tv al-hijrah.
ada talkshow arab berbentuk dialog. 

membuatkan aku berfikir panjang. tentang berbagai persoalan. walau ceritanya hanya tentang satu tajuk.
subhanallah.

seorang sister bercakap tentang pengalaman.
betapa Allah sahaja yang berhak ke atas dia, kita.
dan kita seringkali gagal untul taat perintahNya.
dan kita seringkali juga konon mempertahankan benda yang dah tentu-tentu salah.
ibarat, kita berperang dengan perintah Allah.
ya, itu yang paling tepat katanya.
patutkah?
patutkah kita berperang dengan perintahNya?
kita ini siapa.
siapa kita ini?
siapa kita yang mahu berperang dengan perintah Allah??
siapa kita, HAMBA yang mahu berperang dengan perintah TUANNYA?
layakkah kita?
dan juga kata sister itu lagi,
di penghujungnya nanti,
setelah berperang,
akhirnya,
kita kibarkan bendera putih.
ya, kita surrender!
kita tak mampu!
kita kalah!!

dah tentu-tentu Allah itu pemilik kita,
di mana logik akalnya untuk kita menentang Allah?

okay, sister itu bagi lagi contoh.
kita ada pembantu rumah,
kita tuan, dia kuli.
kalau dia tak buat kerja macam yang kita suruh,
kalau bilik tak kemas macam yang kita nak,
kalau baju tak bersih dicuci,
kalau dapur tak susun elok,
apa reaksi kita?
marah! hukum! potong gaji!
silap-silap hari bulan tak bagi makan!
betul? ya, mungkin bukan semua.
tapi kita marah, kan?
mulut kita cot cet itu ini kan?
darah kita mendidih kan?
tapi kita lupa, kita tak memiliki pun dia yakni pembantu rumah tu.
kita hanya mengupah untuk perkhidmatan dia.

nampak tak sekarang?
ya, aku sangat nampak.
menitik air mata aku bila dengar segala yang sister tu lepaskan.

Allah tak pernah buang aku,
Allah tak pernah hukum aku seteruk apa dosa-dosa aku dulu,
Allah malah bagi aku peluang,
Allah membuka jalan untuk aku,
Allah hadiahkan aku hidayah yang manis sungguh!
Alhamdulillah.

aku pernah menjadi tentera di medan perang itu,
aku pernah konon mempertahankan benda yang karut!
aku pernah penat berperang,
aku pernah buat-buat ok tapi dalam hati aku dah berbisik suruh surrender,
aku pernah menidakkan perintah Allah!

dan aku mohon, semoga aku terus istiqamah.

'wahai orang-orang yang beriman! bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap orang memerhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok(akhirat), dan bertakwalah kepada Allah. sungguh, Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan. dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, sehingga Allah menjadikan mereka lupa akan diri sendiri. mereka itulah orang-orang fasik.' al-Hasyr : 18 & 19.

:: tajuk dialog : hijab. negara arab juga ada masalah ni rupanya, dan dibincangkan dengan serius publicly.

No comments: