Saturday, October 10, 2009

Petir dan Pelangi

tadi aku lmbt pegi kedai sbb ade sessi memasak kat umah..adik sedara yg kat UTP bersame rombongan rempitnye dtg nk beraye. dan ya...makan tengahari. so kalo bahase BUKAN bulan Syawal adelah 'makan tengahari' hehe...oleh kerana itu, memasak lah kami di rumah. buat pulut kuning + rendang ayam dan nasi ayam! hoho senang jek. takyah pk2 byk nk msk lauk ape.

oleh itu..sambil tuh aku tertengok rancangan kt astro oasis, yg ade dato' fadzilah kamsah tuh. ade ayat dia.
sesuatu musibah itu didatangkan dgn sebab2 yg tersendiri..dan pastinya, bila dtg musibah pasti dtgnya kesenangan.
dan buat aku teringat dgn quote yg amat aku suke seblom neh.
Kadang-kadang disembunyikan matahari..
didatangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,kemana hilangnya sinar..
Rupa-rupanya.. kita nak dihadiahkan pelangi.

same jek sbenarnye maksud dia.
tapi mmg betol kan. bila kita didatangkan musibah..kita rase mcm dh ujung dunia dah, jalan mati! tapi bile jalan kita dh terbuka...kita selalunya akan lupa dgn pengajaran musibah yg dh kita dpt. itulah manusia..lupa.
aku taktau kalau ade yg tak setuju.
tapi walau mcmane aku tipu dan cuba sorokkan..itulah kebenarannya. sifat manusia..aku..yg mudah betul lupa. dan sebagai insan juga..kita kena selalu ingat2kan diri kita supaya tak mudah hanyut.
kalaulah kita sempurna.

bukan mudah utk menjadi insan cemerlang dan terbilang.
itulah ayat2 yg selalu kita dengar di majlis2 ilmu dan juga pesan2 guru2 kita di bangku sekolah dulu. ya..bukan mudah.

ala...jd biasa2 sudaa.
itu juga ayat yg sering kita sebutkan. kononnya low profile.
tapi betul ke itu yg sebenarnya rasa hati kita?
tanyalah diri sendiri.

ish..kalau aku jadi mcm dia...
hm juga kata2 hati yg boleh dikatakan semua org pernah rasakan.
tapi itu lah dia..org2 yg kita nampak nunn di atas sana dan juga org yg nampak mudah betul hidupnya, kita pun tak tahu ape yg dilaluinya utk capai ke situ.

eleh..dia tu..mcm aku tak tahu..bukan elok sgt
hebatkah kita untuk tahu yg semua org 'tak betul'?
itu juga masalah hati..yg sering cuba merosakkan fikiran dgn perkara2 tidak elok.
ape lah salahnya kalau kita belajar dan contohi kebaikan yg ada pd diri seseorang tu.

hati. jiwa.
mcm sama tapi lain.
aku sentiasa cuba mendidik hati..didik hati untuk menilai perkara2 kebaikan.
mmg betul kita kena jadi diri sendiri. tapi kalau kita sedar kekurangan diri yg ada, nak dibiarkan saja ke? tak. semua org akan jawab tak.
tapi..tak juga kita perbaiki diri.

ape yg terbentang dlm kehidupan seharian terlalu rumit.
tak boley kita katakan mudah. tak juga payah.
sbb kita tahu..apa saja yg ada ini, Allah sentiasa ada utk kita.
cuma..janganlah kita terlalu lenang terbaring sbb tahu Allah ada utk kita. apa sahaja perlu ada usaha.

apa2 pun.
setiap hari kita kena belajar.
insyaAllah kita semua akan bertemu bahagia dan jaya.

No comments: