Saturday, November 17, 2012

Aku dan mereka

aku duduk seorang
atas katil dalam bilik
berkipas, berbilik air
aku berumah, berdapur, berruang tamu lengkap
aku berbaju, berseluar, berkain
aku berselendang warna warni
aku berkasut dan bersandal
aku bekerja berdingin hawa
aku berkuasa pilih makan apa saja
aku bertalifon, aku berinternet
aku senang berketawa ria
aku tenang berseorang di bilik goyang kaki baca buku
aku bergoyang kepala pilih-pilih lagu apa

aku ada kotak kaca, dalamnya ada cerita-cerita
aku berhenti tenang
aku nampak mereka derita

mereka tiada apa aku ada
mereka tidak tenang diteman kipas
mereka tidak boleh pilih lagu apa-apa
mereka tidak ada masa untuk dibuang sambil goyang kaki
mereka sedia saja dengan bunyi peluru dan senjata
mereka di Gaza, aku di Malaysia
aku menitik air mata, mereka menitik darah menyabung nyawa
mereka jelas dan faham apa yang dipertahan
kita?

kita hantar senjata kita
kita bagitahu yang 'jangan kau hina Islam' pada si durjana
aku rasa ini penghinaan yang nyata
darah tertumpah kala kita masih gembira bertahun baru.
kita lawan. kita lawan.
hantar SENJATA.
hantar ramai-ramai.
doa. doa. doa. DOA.
DOA. DOA. DOA. DOA. DOA.

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments: