Saturday, December 17, 2011

bercampur baur

Emosi aku masih melekat pada program Solehah Finale sekejap tadi. Betapa cekal diorang berjuang untuk menjadi pendakwah. Kalau mereka yang aku lihat berani sungguh, apalah aku ni. Sebesar kacang hijau agaknya.

Mudah mudahan ada yang mendapat manfaat dengan wujudnya aku di bumi Allah ini.

Semoga aku dapat menambah nilai baik dalam hidup orang lain, walaupun sekadar dengan haircut yang meningkatkan lagi rasa cinta semula seorang suami kepada isteri.


Fuh. Dalam pada aku tengah bergelut dengan perasaan budak-budak Solehah, aku ternampak sesuatu di fb.

Aku yakin sekarang semua orang dok share kat fb or blog. Kisah si Arif di Dublin. Astaghfirullah.

Aku hanya mampu melurut muka dan menggeleng kepala. Si Arif ni tahu apa yang dia buat ni salah. Dia jugak tahu yang story dia ni akan sampai ke Malaysia. Silap-silap hari bulan, mau masuk berita esok. Dan kalau masuk berita, nanti akan ada wakil dari mana-mana akan pegi ke Dublin untuk bawak dia semula ke pangkal jalan. Lepas tu? 'We are working on it.'


Familiar tak jalan cerita ni? Hehe. Pikir sendiri penah tengok dalam 'filem' apa.


Ok, lupakan pasal filem.

Si Arif.

Aku memang tak mampu nak buat apa-apa kepada dia. Cuma, mungkin aku atau kita boleh buat sesuatu untuk Arif-to-be. Faham tak maksud aku?

Ya, all those gays and lesbians. Aku tak mintak kita jadi macam Wan Nur Hazwani dalam Solehah. Cukup sekadar kita care mereka yang terdekat. Bukan menghukum atau kritik. Tapi tarik perlahan-lahan dengan kasih sayang.

Ya Allah, besarnya tanggungjawab kita sebenarnya.


Aku bukan mentarbiah siapa-siapa. Aku memberi ingat pada diri aku sendiri. Tentang tanggungjawab terhadap saudara dan sahabat.


Aku sekarang ni tak mampu nak bayangkan macam mana perasaan mak ayah dan keluarga si Arif ni.


Ya Allah, semoga keluarganya kuat dan tabah. Semoga Arif lembut hati dan sedia untuk kembali ke pangkal jalan. Kau tunjukkanlah jalan ya Allah.


:: tunjukkan aku jalan dan peluang ya Allah. Thank you Allah


Published with Blogger-droid v2.0.2

No comments: