Tuesday, August 31, 2010

Kemerdekaan dan merdeka.

hari ni Hari Kemerdekaan Malaysia

kelmarin aku tgk cite Hati Malaya 1957

dan bile tgk cite tuh, aku terasa amat jahil tentang sejarah negara. no wonder cikgu sejarah mase skolah dulu sgt menyampah tgk muka aku.
(tapi alhamdulillah cikgu sejarah spm dh jadi customer aku skang ;p)
kesian kat abg aku sbb asyik2 kene tanye dgn aku psl watak2 dlm movie tuh. sedih aku tgk cite tuh..tak heran lah kenapa org2 lama lebih menghargai erti merdeka. dan kenape aku tak hargai? sbb aku taktau derita dulu2 mcmana. (aku a.k.a kita) hehe.
semalam ade jugak terasa nak cari balik cerita psl sejarah negara..tapi bile mengenangkan tulisan yg banyak, haihhhh.
aku try cari lah kalau ade blog2 indie yg cite psl sejarah negara (ada??? sile bgtau aku)

bukan aku tak patriotik. aku semangat bile aku tgk cite Shumi nih. tapi cikgu zaman aku dulu kurang menarik minat. gile ape suruh hapal semua cite tuh. suruh hapal lain cite...nih kalau masuk kelas dok pas kertas suruh buat latihan. mujurlah teman sebelah meja aku baik hati..tiap kali kene buat latihan, mesti dia yg bukak buku telaah sendiri dan kemudian pas jek kertas dia kat aku utk aku copy(kehkeh). tq pied!!
itu penyebab aku dpt sejarah C PMR.

SPM. cikgu masuk suruh hapal suku kata.
'faktor bla bla bla (serius aku tak ingat soklan nih)....' aku pun bangun lah kene jwb soklan.
'jerai' org sebelah bisik.
aku dgn konfiden...senyum 'jerai'
sekali cikgu menyambung lagi..'ape yg jerai? hurai!!'
terburaiiii perut rasa!!!!!! gile ape nak bisik cerita habis???
selamatlah aku berdiri dikala semua elok2 duduk kat kerusi kayu.
hasil: SPM sejarah d7. tahniah sbb lulus jugak.
(eh sape ingat soklan yg jawapan dia Gunung Jerai, Sejarah SPM???)

now.
penat nak paham cite2 sejarah.
komunis.
bintang 3.
british.
natrah.
gunung jerai.

ok done. aku ade mase setahun nak bace cerita semua PM Malaysia.


***************************************

hari ni satu lagik decision aku dh buat.

aku rasa hari ni pun boleh jadi hari merdeka aku. thn depan genap setahun.

aku betul2 nih.

mari merdeka ramai2!

***************************************

harinih genap setahun.
pemergian arwah Jamil. adik saudara.
semoga engkau bahagia di sana Mil.

Al-Fatihah..

No comments: