Saturday, August 21, 2010

perihal ramadhan

ramadhan bulan mulia : ya, kita semua tau tuh. dan semua dok ckp cmtu bila masuk jek ramadhan kan.
tapi camne pulak halnye bile situation mcm nih;

ramadhan ke-10 : eh baju2 raya belum beli, kang tak melaramlah jawabnye.
: langsir umah belum tukar..kang jiran tau aku pakai langsir lama.
: anak2 aku belum beli baju baru..kene shopping nih
: thn nih baju yg dh tempah ade 3, belum lagik amek kat tailor nih.

motif?
ya. bukankah sudah tenggelam kemuliaan ramadhan itu sendirik dek kerana rakus mengejar syawal. kalau guna bahasa bulan Islam nih, lembut rasanya bahasa aku nih.
sepatutnya, ramadhan nih kita mengejar2 buat amal ibadah sbb setan2 kene ikat so godaan tuh kuranglah sbb takde setan nak hasut kan.
mungkin bukan salah setan pun sebelum nih yg tergoda2. nafsu yg sembilan itu yg payah dikawal dek akal yang satu itu. (thinking). hm.

2thn lepas
bermula kisah aku yg tak berbaju raya baru. kerana lupe nak beli n tempah. name nak cari beli pun takde..a.k.a malas.
so? pakai je baju yg ade...agak2 baju yg jarang pakai tuh, aku blasah jek.
begitu jugak yg terjadik thn lepas..oh tapi thn lepas sbb aku yg hantar kat makcik tuh lambat hehe..tapi sampai skang aku tak ingat mane pegi kain tuh haha.
thn nih? tibe2 mcm best pulak takde nak sebok2 melaram baju baru. dan bile dh 2thn aku takde perasaan yg compare2 baju, aku rase aku ok dan selesa mcm nih.

uhh tadi pagi aku terpandang kasut sendiri..(selama ni kasut aku terus sarung, takde nak pandang2 tenung2 nih)..lalu bermonolog sendiri;
name nak beli KASUT RAYA, mmg tak lah! tapi nak pakai crocs gedabak ni kah pegi beraya? fuhh. mlm nih misi korek rak kasut. rase mcm ade sepasang kasut 'wanita' yg tak sampai 5kali aku pakai. mudah2an masih dikategori boleh dipakai dan enak dipandang kehkeh.

eh jap jap..
berbalik cite pasal baju.
tapi bulan lepas dah pegi umah makcik tuh ukur badan..kainnye rase mcm dh kasi.
oh thn nih ade baju baru? hahaha.


rase mcm ade lagik 3pasang belum jahit..gara2 kain2 cotton yg dijual dek makyong yg rm100=3pasang. haihh...


:: sebenarnye tak salah excited nak raya tuh..tp jgnlah sampai kita lupa yg kita di bulan ramadhan, lebih enak dan lazat bila diganda2kan amal yg selama ini tak banyak mana pun kita buat; begitu juga aku.

1 comment:

nasaoji said...

aku pun tak paham, zaman skang, lebih syok syawal tanpa pk perlu lalui ramadhan..

sedih jugak dgn diri sendiri, ibadah masih kurang even dlm ramadhan!.. ;(

bila nak insaf?..doakan aku yer.. ;)