Tuesday, November 16, 2010

menjadi wanita

jumaat lepas sepupu aku kawen(lelaki)

takde istilah sepupu rapat atau tak sbb kitorang sepupu2 nih mmg giler punye rapat, org tgk mcm adik beradik dah.
dia umur atas aku setahun, yakni 27.

so lepas dia selamat nikah kat masjid lepas solat asar, kitorang balik umah dia.
lepak2..borak2..tgk hantaran mane yg tak setel lagik.
dan aku duduk di kalangan makcik2 sbb sepupu ramai tak balik sbb nak balik waktu kenduri belah kitorang.
disebabkan ade brg yg tak cukup..aku pun keluar dgn sepupu aku nih yakni suami org. hehe.
keluar aje lah..beli brg bagai(takde bagai mana pun..takat selotape dgn tudung haha)
gile rancak borak.
pastu nak isi minyak.
aku duduk di sebelah pemandu.
bila nak isi minyak, kompem lah pemandu yg turun.

mase aku sorang2 dlm kete, aku berpikir.
'hm..mcm ni perasaan menjadi wanita rupanya'
perasaan duduk jek dlm kete, org pegi isi minyak dan bayar minyak.
(oh ya..aku dh biasa jadi drebar, kalau tak jadi drebar pun aku akan turun utk isi minyak or bayar minyak bile time isi minyak)
so mase tu aku ade satu feeling.
berat tanggungan seorang lelaki.
menanggung wanita. dan diri dia juga.
tapi wanita. hanya menanggung diri sendiri.
si suami hanya utk di jaga, bukan ditanggung.
ini hanya ayat mudah lah.
kalau nak dipanjangkan lagik, hm..biar lah paham sendiri aja eh.

kalau di tempat wanita..seronok lah sbb semua suami buat.
semudah isi minyak, semudah isi angin tayar.
sbb tuh dah ditentukan tugas2 wanita sebagai isteri
yg paling mustahak, menjaga aib suami.
nampak mudah, tapi susah sebenarnye.
kdg2..niat nak bercerita, tapi rupanya kita terbukak aib suami.
ini lah yg kita katakan ilmu2 rumahtangga eh.

errr makin byk story, makin menakutkan ye.
peringatan utk aku nih.

ape yg aku rasa, jgn bosan mencari ilmu Nya.
sebagai isteri, boleh share dgn suami.
walaupun dah bersatu dgn suami, still ada ruang utk improve.
dan mcm aku dan seangkatan, nak yg baik..belajar lah supaya jadi baik.


:: ayam masak merah done!


;p

No comments: