Thursday, March 18, 2010

sixth sense? instinct?

ada satu benda yang masih ada kat diri aku yang aku agak tak suka walaupun aku tau ini anugerah Allah dan aku takboleh sesuka hati ckp aku tak suka.

ada satu cerita
kisah adam dan hawa
berjumpa dan kenal...tapi bukan lah kat syurga...
lantas mereka berkenal2 lalu menjadi akrab. akrabnya susah mahu di erti kan kerana sang hawa pun tak tersedar yang hubungan itu sudah seakrab itu..sehinggalah rakan taulan si hawa dan si adam menyebut2. tetapi mereka tetap biasa2 aja..berkenal dan berkenal.

hari demi hari demi minggu demi bulan...
keakraban mereka sampai tiada istilah sudah.
pendek ceritanya 'teman tapi mesra' lah ye senang.
ada sesuatu yg menarik2 antara mereka ini. mereka sangat kuat instinct sesama mereka. katakan si hawa sdg jalan2..nampak sesuatu yg berkaitan dgn sang adam, dan sesaat kemudian hp berbunyi; sms dr sang adam! hm pada mula nya mmg fun, tapi lama kelamaan mereka sudah terbiasa begitu. dan hubungan itu diteruskan juga. ibaratnya, satu dunia tahu tentang mereka. siapa saja kenalan si hawa..pasti kenal si adam, tak kira lah pernah ketemu atau tidak. dan begitu juga si adam, dgn siapa sahaja disebut2 tentang sang hawa.

berbulan2 berlalu..si hawa makin tidak enak dgn perasaan sendiri. hawa merasakan sudah tidak mampu utk sayang lagik pada si adam. mgkn kerana usia mentah si adam. hawa diam2 menjauh. cuba utk tidak berhubung seperti selalu..hinggakan adam merasa pelik dan cuba hubungi org2 terdekat si hawa. namun hawa beruntung krn mempunyai teman yg cukup best lantas buat2 tak paham ape saja yg adam tanyakan. adam terus bertanya2...hinggalah si hawa sudah stabil emosi nya. dan hawa cuba buat2 biasa.
sampai masanya...adam perlu pulang ke tanah air, hawa memberi lambaian selamat tinggal. hatinya sedih utk melambai tetapi hati yg sakit lebih lagi terasanya. tiada air mata yg tertumpah walaupun hawa tahu dia sedih.

pabila berjauh, hubungan itu tidak lagi semesra dulu.
adam sudah berada di tempatnya sendiri dan hawa meneruskan harinya sendiri. setelah berbulan..hawa nekad, hawa perlu berjumpa adam! banyak perkara tergantung yg perlu diperjelas! hawa berserah apa sahaja yg bakal perlaku. lantas pertemuan diaturkan antara hawa dan adam..pertemuan yg sangat hambar.
senyum tawar..tawa palsu..jabat tangan juga longgar.

di parkir, hawa serahkan kotak; kotak berisi segala apa yg terpendam juga pemberian sempena ulangtahun kelahiran adam.
satu sms dikirim adam selepas selesai bacaan nya, dan adam mengambil masa berminggu utk kembali sms hawa. hawa faham dan memberi ruang. hati hawa luluh, adam seperti tiada endah walau sudah diserah segala yg dipendam. adam sungguh keras hatinya, adam merelakan hawa jauh.

selepas itu, hawa dan adam tidak lagi akrab.
sms kekok. bualan juga kaku.

tapi ada satu yg plg tidak dpt difahami hawa.
gerak hati hawa. instinct hawa.
setiap kali hati berdetik atau berkira2; adam pasti muncul..selalunya muncul dalam situasi memerlukan seseorang~dan di situlah hawa.

hawa sudah berjaya let go adam, tapi adam seolah tidak mahu pergi.

ada sesuatu?

yang plg terkini, sudah 2hari hawa terfikirkan adam.
hari ini, adam muncul!

kebetulan? untuk 2tahun?


oh maaf...ceritanya tergantung ya.
hawa menjauh adam kerana adam adalah golongan 'konfius'.
hawa tak mahu turut sama konfius juga.

ada satu yg pasti, hawa selalu gembira bila saja bersama adam; gembira yang sama bagai lama dulu. dan gembira itu memberi sakit.

6 comments:

wa said...

wow wow.. quite complicated, yet.. interesting.. ni ape ni golongan 'konfius'?? biar bena ko o'oi..? ce explain lagi..

nurulfive said...

ngahngahngah....
ko agak2 ape?? hehehe..
konfius = G.

realisticjunky said...

swing kenduri kawin x abis lg tu. cool jer..

nurulfive said...

huahah...
eh salah la mar. takde kene mengene dgn mood kenduri.
ini lah....haisshhh

wa said...

G**?? noooooooooo!! jgn o'oi makhluk 2 alam ni mmg takleh dipercayai!

nurulfive said...

huahahaha....adoyaiiii
itu lah wa....tengkiu for the support! hahaha...dah dah tutup buku neh.