Tuesday, January 7, 2014

dua ribu empat belas

tahun lepas yakni beberapa hari yang lepas aku banyak berfikir,
apa yang telah aku lalui?
apa yang dah jadi?
mana mana mana?
apa apa apa?
siapa siapa siapa?

dan akhirnya aku putuskan
tak ada masa untuk aku reverse memori, korek korek perkara lepas
tak ada masa nak sekeh ketuk kepala, nak sesal tangis merana
kerana esok, esok yang lebih perlu aku fikir

aku terjaga
aku celik
aku mesti buka langkah
aku mesti ambil kisah
aku mesti jadi gagah
aku mesti, aku mesti, aku mesti
berat rupanya menolak semangat
perit rupanya mengepam kekuatan

dan itu semua sebenarnya guru
yang mengajar aku

hidup ini pentas
dan aku takkan pernah berhenti menjadi pemain layarnya
mainlah, belayarlah, berlarilah, merangkaklah, mendakilah
terbanglah setingginya
selamlah sedalamnya
kayuhlah selajunya

kerana semuanya,
cuma akan terhenti dengan izin Dia

No comments: