Tuesday, February 19, 2013

ingatkanlah aku

aku menjadi sedar tentang aku yang mudah lupa
betapa hidup ini sungguh pendek untuk dibazirkan
betapa aku ada banyak perkara indah yang perlu aku endahkan
juga pemurahnya Dia memberi aku peluang dan ruang ini

aku membaca Tuesday With Morrie
baru sahaja di halaman empat puluh dua
namun aku tak mampu teruskan. aku sebak. dadaku sesak.
apak.
ya, apak.
aku jadi ingat pada apak.

Morrie dan apak, betapa mereka bergelut dengan kelemahan diri
bila Allah tarik perlahan-lahan nikmat yang pernah Dia beri
tangan yang berusaha memegang sudu. kaki yang berusaha solat berdiri.
lebam dan luka kerana mahu juga mengguna kederatnya sendiri
tergolek, jatuh, hantuk sana sini

itu semua takkan mungkin aku rasa
kerana aku hanya faham dengan deria mata
mata aku yang melihat tak mungkin boleh rasa

aku tak mampu undur masa
aku mohon apak bahagia dengan apa yang aku usaha
aku tahu dia rasa semua

Morrie kata, gunakan masa yang ada ini sebaiknya
dan aku
siapa saja disamping aku, aku akan usaha
kalau pun bukan terbaik bagi mereka, cukuplah yang sebaiknya dari aku
kerana menjadi bahagia itu nikmat dunia
memberi bahagia pula nikmat sini dan sana


ramai lagi yang aku ada
aku mahu menjadi bahagia
aku mahu memberi bahagia
aku mahu mengguna semua nikmatNya


No comments: