Wednesday, April 6, 2011

sedekah

memikir2 ape nak story tadi
tiba2 dtg sorang uncle kat pintu kedai aku mintak sedekah.

hmm

sedekah nih besar makna dia..dan banyak cabangnya kan.
bukan aku tak suka dgn peminta sedekah.
tapi kadang2 aku rasakan manusia sekarang nih menggunakan agama sebagai alat untuk mencari kesenangan diri.
hampir 4tahun dah aku kat sini.
lebih kurang jangka masa itu jugak aku 'kenal' uncle ni.
ayat pertama : 'assalamualaikum'
ayat kedua : 'muslim @ agama Islam'
ayat ketiga : 'bangsa Cina'
(pakai baju Melayu dan kopiah)

mcmana korang melihat?
mcmana aku melihat?

mula2 aku mmg kesian sbb beliau adalah golongan OKU.
tapi bila saban minggu dtg ke pintu kedai, aku dah mula ada rasa was was. aku dah mula ada fikiran yang tak patut. aku dah mula pikir mcm2.
so? apa makna nya?
dapat pulak lately aku ade jek tertengok kat tv psl org2 minta sedekah style urban. mungkin dulu famous pasal sindiket dan sebagainya.(sekarang pun masih ada jugak kan).
tapi kalau bukan sindiket sekalipun, ramai je org2 biasa yang mengambil kesempatan menggunakan agama terutamanya.

aku pernah sekali, masa tgh makan kat KFC Batu Gajah dan dtg seorang perempuan 50-an(rasanya) pakai tudung ikat depan(muallaf kata dia) dan dtg mintak rm4. dia kata nak buat tambang balik. mak aku ade jek tanya dia soalan tapi dia mcm elak2.
so sbb kitorang nak makan, bagi jek lah.
nak jadikan sbb, aku ade lagi ternampak dia kat rata2 Batu Gajah meminta2 kat org sekali pun org dlm kereta!

ini bukan cerita ikhlas atau mempersoalkan keikhlasan.
ini cerita pasal mempergunakan agama untuk kepentingan diri.

Islam tak mengajar kita meminta2 mcm tuh.
kedua2 kes yang aku cerita tadi tuh, pada mata aku mereka mampu bekerja.
mereka mampu menyara diri dgn jalan yg betul. kalau diorang jual tisu pun tak apa..pegi lah tunggu budak2 UiTM yang berpayung balik rumah jalan kaki yg berpeluh2 tuh, kompem dorang beli. tapi bila dtg mintak duit, dtg kedai minum mintak minum, hmm. dan bukan sekali. bukan 2kali. bukan 3kali juga.

lepas kejadian waktu aku keje kat Subang dulu pasal org buta, aku mmg agak berfikir bila aku nak 'memberi' pada peminta sedekah.
kalau mmg aku nak bagi, aku takkan fikir byk.
tapi kalau aku ade ragu2, was2..aku cuma cakap terima kasih.
aku doakan mereka diletakkan di bawah payung rahmat Nya.

:: teringat cerita tv3, brader urut kaki dan adik jual tisu..baru betul!

;D

No comments: