Monday, October 14, 2013

Kematian aku?

Memang semua boleh kata, mati itu pasti.
Memang semua boleh kata, kita jumpa nanti di syurga.
Memang semua boleh kata, taknak masuk neraka.
Memang semua boleh kata, amal kita akan dihisab.
Memang semua boleh kata, nanti menjawab dengan Mungkar dan Nangkir.
Memang semua boleh kata, macam mana nanti bila aku dah tak ada ye?

Tapi kita selalu lupa, macam mana rasanya nyawa mahu dicabut?
Bila waktunya kita menghembus nafas akhir?
Husnul khatimah atau suul khatimah kah kita?
Cukup beratkah timbang amal kita?
Buku kanan lebih tebal atau buku kiri?
Bermanfaatkah kita kepada agama?
Sudahkah kita lunaskah tujuan wujudnya kita di dunia, menjadi khalifah dan abid?
Cukupkah sumbangan pada ummah?
Bila nafas sudah di hujung, kita takut meninggalkan dunia atau takut mengadap kenyataan di alam sana?

Bersediakah engkau nurul?
Kalau sekejap saja lagi nyawa kau direntap?
Kalau engkau tak sempat pun mencapai angan-angan kau?
Kalau nanti kau ditanya mana sumbangan kau?
Kalau kau ditanya, ada atau tidak usaha kau membina Islam kembali?
Bagaimana hutang piutang kau?

Aku tak tahu bila aku akan diambil semula oleh Dia.
Tapi yang pasti, aku ada rasa takut itu.
Takut berdepan dengan 'kenyataan dan kebenaran' itu nanti.
Tunjuk aku jalan.
Aku si jahil dan daif.

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments: