Friday, September 9, 2011

anak estet

semalam, tiba2 aku terrr bercerita dengan someone cite aku mase kecik2.
i mean, cerita perihal aku membesar.
pokok pangkalnye, aku adelah 'anak estet'
arwah apak dulu manager estet so aku membesar dikelilingi oleh pokok sawit.
tepi dan belakang umah aku mmg pokok sawit.

hidup sebagai budak estet nih menarik.
disebabkan aku nih sorang jek pompuan dalam adik beradik, so ape2 permainan mmg berkaitan dgn abg2 aku sbb aku tak pandai lagik buat geng masa tuh. depan umah aku ade padang bola, tiap2 petang abg aku n kwn2 main bola. so..aku pun ngikuttt aje le bile deme pegi padang. duduk bawah pokok ape tah..nengok jek deme ke sana sini ngejor bola.
tapiiii...bila bola yg disepak2 tuh masuk dalam parittt....ngeehhh, mase tuh lah aku pun same2 ngejor bola. terjun parit!! bukan 'ban' a.k.a tali air okeh...ini mmg parit. bila air banyak mmg best sbb leh berkubang. kehkeh..jangan salahkan aku ye, mereka yang mempengaruhi segala aktiviti sosial aku mase tuh.
oh yeah..itu lah permainan yg ade pun mase zaman tuh. taman permainan mmg takde lah kat kawasan umah aku tuh. habis2 hebat pun race beskal. aku tak 'in' dgn aktiviti tuh. adik aku yg suke race basikal..sampai ade sekali tuh deme race, salah sorang masuk dlm longkang simen! gile lah..berdarah2 budak tuh. kalau longkang tanah takpe lah kan. sampaikan bapak budak tuh sangkut basikal dia kat atap garaj..kena denda.

aku kalau bab basikal..lain sket hehe. pakat2 dgn geng(oh mase nih dah ade geng ye..dah skolah mase nih) then pakat pi masuk hutan sawit. kire mcm jungle trekking ah..cumanye hutan sawit. kitorang bawak air, letak dalam raga basikal..then redahh. main redah jek masuk hutan...pastu tembus jalan...jalannn je lagik...sampai lah tembus mane2 tempat yg kitorang tau. mase tuh dalam hati kembanggg jek sbb tak sesat. tapi bile pikir2..mmg takkan sesat lah pun..trek semua dah ade, laluan lori angkut sawit so follow aje lah hahaha.

aku mmg ade masalah dgn tanah. suke benor main tanah. entah mcmana aku dapat idea. aku main kat lopak air. estet kan tanah merah..so kat lopak2 tuh ade lah tanah liat. so aku dan konco2 duduk n main tanah liat buat mangkuk, piring, cawan. bila nampak kete nak lalu...lari ke tepi hahaha.kalau nasib baik, piring2 tuh takde lah hancur kena lenyek dgn tayar. memori!!!

membesar kat estet mmg best..sbb kelompoknya situ jek. semua org kenal semua org. mmg ko takleh nak buat perangai lah kan. kalau raya pun best. kumpul ramai2...jalannn lah berderet pegi beraya. siap dah tau mane rumah yg makcik garang, makcik baik, rumah lawa, rumah yg ade ranting kayu banyak2 gantung envelope raya. kalau line rumah aku..mmg best. 3rumah yg mmg kamceng!! 3sekawan..aku, maya, azimah. pudin(adik aku), eppy(adik maya), n shahril(adik azimah). hahaha best kan?? ngam ngamm jek geng kami. kalau weekend aku suke dok umah azimah..sbb mak dia sempoi habis. dr pagi sampai petang...mak aku mmg bising ah sbb dok umah org kan, tapi nak buat cemane..budak mane nak reti bahase.

okeh..nih dah panjang sangat.

seronok bila ingat life mase tuh. mmg totally different bila pindah duduk kg. hm.
takpe..duduk kg pun best jugak, belajor kejor catcibor kehkeh.


:: sesekali mengulang memori nih mmg seronok..betapa indah memori yg ade sebenarnye.

;D

3 comments:

Anonymous said...

aku dulu main polis sentri pun naik beskal.konon2 kitorg up skit la dr budak2 lain.haha ada sekali tu,tgh syok kejar beskal depan sekali bertembung ngn beskal geng aku jugak.jatuh berguling2,hilang kening membe aku haha.tapi masa tu x gelak sebab muka dia dah berdarah2.semua pakat lari nyorok dlm rumah tinggal la kitorg yg mangsa2 'accident' kena marah dek semua org tua huhu

nurulfive said...

hahaha..ohoo kitorang suke main polis sentri kat surau. kehkeh mmg ngarut sungguh laa..tapi mmg kat surau lah kitorang main polis sentri. agaknye sbb byk tempat boleh lari nyorok2 kot haha.

nusk said...

yup the good old days mmg membahagiakan bila dikenang... always miss those time...sob sob